Featured post

STUDY ABROAD ?

Ramai yang nak tahu macam mana nak  dapat tawaran overseas. Bila banyak sangat persaingan yang ada sekarang, limitasi pengambilan pelajar l...

Wednesday 31 October 2012

AMALAN MEMBENTUK ANAK DARI AWAL KEHAMILAN SEHINGGA PANDAI MEMBACA ♥


“Apabila mendapat tahu kamu (ISTERI) telah hamil, maka solatlah kamu (ISTERI dan SUAMI), tadahlah tanganmu memanjat kesyukuran kepada ALLAH kerana telah memberi peluang untu
k mendapat zuriat di kalangan keluarga kamu. Bertaubatlah kamu dengan bersungguh-sungguh, dan timbulkanlah rasa kekesalan di dalam diri atas dosa-dosa yang telah kamu lakukan sebelum ini dan memohon peliharakanlah ANAK di dalam kandungan kamu(ISTERI) atau isteri kamu(SUAMI)”

Menangis seorang IBU tatkala menceritakan kepada anaknya betapa TERHARUNYA apabila ALLAH S.W.T mengurniakan seorang ANAK yang mana SIKAPNYA, TUTURNYA, KESOPANANNYA, RUPA PARASNYA, AKALNYA adalah berbeza dari anak-anak yang sebelumnya SETELAH mengamalkan seperti di bawah dan berpesan pula kepada anaknya(admin) untuk bakal cucunya.


*TIGA(3) BULAN PERTAMA :
- Wajib membaca Surah Yusuf dari awal hingga akhir.
- Wajib membaca Surah Ibrahim dari awal hingga akhir.
- Wajib membaca Surah Maryam dari awal hingga akhir.

(Hendaklah mengulangi 3 ayat di atas sepanjang 3 BULAN PERTAMA KEHAMILAN)


*MEMASUKI BULAN KE-EMPAT(4) :

- SeELOK-eloknya khatam 30 Juzud ayat Al-Quran sepanjang 6 BULAN seterusnya.


PERHATIAN! Pendekatan bagi situasi berikut :

*Bagi bakal IBU-IBU yang kurang fasih atau tidak tahu membaca ayat-ayat al-Quran.

- Hendaklah SUAMInya membaca al-Quran disamping si ISTERI memerhati ayat-ayat tersebut di sisi suami.

Atau

*Bagi SUAMI dan ISTERI yang kurang fasih atau tidak tahu membaca ayat-ayat al-Quran.

- SEKURANG-KURANGNYA perdengarkanlah ayat-ayat suci al-Quran sentiasa atau mengambil inisiatif untuk selalu perdengarkan bacaan ayat-ayat al-Quran di dalam kenderaan ketika pergi dan balik kerja dan sebagainya.

Dan seterusnya sehinggalah melahirkan ANAK atau AMANAH ALLAH s.w.t kepada kita. Selalulah perdengarkan dengan bacaan ayat-ayat suci al-Quran kepada si anak atau bayi semasa proses pembesarannya.


Penting juga kepada bakal IBU dan BAPA supaya menjaga TINGKAH LAKU dan TUTUR KATA sepanjang isteri mengandung(bagi suami).


Wahai sekalian, PERCAYA dan YAKINLAH kamu kepada Kekuasaan ALLAH s.w.t kerana dari Ia kita DATANG dan kepada Ia kita akan KEMBALI. InsyaAllah.....nescaya kamu akan tersenyum bila melihat CAHAYA MATA yang cukup indah ciptaan-NYA.


Selamat Mengamalkannya dan NAWAITU LILLAHITA'ALA ..


^^
SUMBER: 
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=189668721168692&set=a.156428251159406.33952.155882317880666&type=1&theater

Friday 12 October 2012

WARNA-WARNI KEHIDUPAN

Pada suatu masa, warna-warna dunia mulai bertengkar. Semua menganggap dirinya yang terbaik. yang paling penting, yang paling bermanfaat dan yang paling disukai.

Hijau berkata "Akulah yang terpenting, aku adalah petanda kehidupan dan harapan. Aku dipilih untuk mewarnai rerumput, pepohon dan dedaun. Tanpa aku, semua haiwan akan mati. Lihatlah ke pedalaman, aku adalah warna yang menghiasi kawasan itu".

Biru menyampuk, " Kamu hanya berfikir tentang bumi, pertimbangkanlah langit dan lautan yang luas. Airlah yang menjadi dasar kehidupan dan awan mengambil kekuatan dari kedamaian dan ketenangan. Tanpa kedamaian, kamu semua tidak akan menjadi apa-apa".

Kuning pun bersuara, "Kenapa kamu semua kelihatan benar-benar serius? Aku membawa tawa, kesenangan dan kehangatan bagi dunia. Matahari berwarna kuning dan bintang-bintang berwarna kuning. Setiap kali ketika melihat bunga matahari, seluruh dunia mulai tersenyum. Tanpa aku, dunia tidak ada kesenangan".

Oren menyusul "Aku adalah warna kesihatan dan kekuatan. Aku jarang-jarang kelihatan, tetapi aku berharga kerana aku mengisi keperluan kehidupan manusia. Aku membawa vitamin-vitamin terpenting. Aku tidak ada di mana-mana setiap saat, tetapi aku mengisi iazuardi saat fajar atau saat matahari terbenam. Keindahanku begitu menakjubkan hingga tak seorang pun dari kalian akan berbetik di fikiran orang".

Merah tidak boleh berdiam lebih lama dan berteriak, "Aku adalah pemimpin kalian. Aku adalah darah-darah kehidupan!, Aku adalah warna bahaya dan keberanian. Aku berani untuk bertempur demi suatu kuasa. Aku membawa api ke dalam darah. Tanpa aku, bumi akan kosong laksana bulan. Aku adalah warna hasrat dan cinta, mawar merah, dan bunga poppy".

Ungu bangkit dan berdiri setinggi-tingginya ia mampu. Ia memang tinggi dan berbicara dengan keangkuhan. "Aku adalah warna kerajaan dan kekuasaan. Raja, pemimpin memilih aku sebagai petanda kekuasaan dan kebijaksanaan. Tidak seorang pun menentangku. Mereka mendengarkan dan menuruti kehendakku".

Akhirnya biru gelap berbicara perlahan dari yang lainnya, namun dengan kekuatan niat yang sama "Fikirlah tentang aku. Aku warna diam, kalian jarang memperhatikanku, namun tanpaku kalian semua menjadi janggal. Aku mempersembahkan pemikiran dan refleksi, matahari terbenam dan kedalaman laut. Kalian memerlukan aku untuk keseimbangan dan perbezaan, untuk doa dan ketenteraman batin".

Semua warna terus menyombongkan diri masing-masing yakin akan kepentingan dirinya. Perdebatan mereka menjadi semakin deras. Tiba-tiba sinar halilintar melintas membutakan. Guruh menggelegar. Hujan mulai turun. Warna-warna terkedu bersama ketakutan, berdekatan satu sama lain mencari ketenangan.

Di tengah suara gemuruh, hujan berbicara, "Hai warna-warna yang tolol, kalian bertengkar satu sama lain, masing-masing ingin mendominasi yang lain. Tidakkah kalian tahu bahawa kalian masing-masing diciptakan untuk tujuan khusus dan berbeza? Berpegangan tanganlah dan mendekatilah kepadaku!"

Menuruti perintah, warna-warna kehidupan berpegangan tangan mendekati hujan, yang kemudian berbicara. "Mulai sekarang, setiap kali hujan turun, masing-masing dari kalian akan membusarkan diri sepanjang langit bagai busar warna sebagai pengingat bahawa kalian semua dapat hidup bersama dalam kedamaian. Pelangi adalah petanda harapan hari esok".

Jadi, setiap kali HUJAN deras turun membasahi dunia dan saat pelangi memunculkan diri di angkasa marilah kita saling mengingati untuk menghargai satu sama lain.

MASING-MASING KITA MEMPUNYAI SESUATU YANG UNIK, KITA SEMUA DIBERIKAN KELEBIHAN UNTUK MEMBUAT PERUBAHAN DI DUNIA DAN SAAT KITA MENYEDARI PEMBERIAN ITU, MELALUI KEKUATAN VISI KITA, KITA MEMPEROLEH KEMAMPUAN UNTUK MEMBENTUK MASA DEPAN.....

Persembahan itu bagaikan pelangi :
MERAH bagaikan buah epal, terasa manis di dalamnya.
JINGGA bagaikan kobaran api yang tidak akan pernah padam.
KUNING bagaikan mentari yang menyinari hari-hari kita.
HIJAU bagaikan tanaman yang tumbuh subur.
BIRU bagaikan air jernih alami.
UNGU bagaikan kuntum bunga yang merekah.
BIRU GELAP bagaikan mimpi-mimpi yang mengisi kalbu.

Karya ini telah dimuatkan dalam majalah SEGAR (SMK Seri Garing) pada tahun 2008, masa tu saya dalam tingkatan 3 ^^ .  Ada cerita di sebalik sesebuah karya yang dihasilkan..

Ilham : Syarifah Haniera / 3 Ruby



Monday 8 October 2012

Finding my KE BHA HAA GEE IA AN ♥

* No, I'm not in a relationship, but that doesn't mean I'm available to you, or him, or anyone else. I'm waiting and going on my own terms, finding out who I am.


Memperbaiki diri untuk menjadi terbaik buat si dia yang terbaik.. insyaAllah.. semuanya perancangan Allah S.W.T ♥

Belajar itu keutamaan, belajar memperbaiki diri disamping menjadi lebih baik.. insyaAllah ^^



LAST DAY EA CHEM !!! ^^

Alhamdulillah... semalam last ea chem.. hari yang sangat memenatkan.. lepas balik dari dewan besar UPSI, kami balik rumah dulu, beli makanan.. nak masak macam malas sebab barang2 dapur ada yang dah packing. Lepas makan & buat apa yang patut, kami gerak ke kampus lama, g ke klinik kesihatan utk suntikan HPV.. haih, balik ke dr klinik tuh, hujan mula turun.. basah abesss.... =="


Sejenis vaksin HPV telah dicipta oleh saintis yang berupaya untuk mencegah jangkitan terhadap virus HPV. Vaksin HPV yang dinamakan Gardasil dan Cervarix telah diluluskan oleh ‘Federation of Drug Administration’ ( FDA dan ratusan negara di seluruh dunia telah meluluskan penggunaan vaksin ini termasuk Malaysia.
  • Vaksin ini perlu diberi sebanyak 3 kali dalam masa 6 bulan kepada wanita seawal usia 9-26 tahun.
  • Suntikan vaksin ini akan meransang sistem pertahanan badan untuk menghasilkan antibodi terhadap virus HPV yang terkandung dalam vaksin tersebut.
  •  Antibodi ini akan menghalang kemasukan atau jangkitan virus HPV ke atas wanita tersebut. Kesan maksima daripada vaksin ini cuma akan diperolehi oleh wanita yang belum terdedah kepada hubungan seks. Sebaik-baiknya vaksin ini diberikan ketika mereka berada pada peringkat awal remaja.
  • Namun, perlu diingat walaupun vaksin ini berkesan mencegah jangkitan virus HPV yang menjadi punca kanser servik, kesan akhir terhadap pengurangan insiden kanser ini cuma akan dapat dilihat selepas 15-20 tahun program perlalian berjalan. Ujian saringan Pap Smear MASIH perlu dijalankan kerana vaksin ini cuma mencegah 70% daripada kanser servik.
    menunggu giliran ^^"
     

Saturday 6 October 2012

STUDYING ^^ (SHORT NOTES)

 CHAPTER 1

Framework for development & language skills : parents as teacher, encourage creativity, reading aloud, limit television, tell stories, talk things around the house..

2 stages of language development : egocentric stage and socialized stage :) 
  •  egocentric stage: (RMD)
 repetition, monologue, dual or collective monologue ^^  

7 functions of language : imaginative, interactional, instrumental, regulatory, representational, heuristic and personal.. (3I 2R HP)
  1. instrumental language : to satisfy wants & needs
  2. interactional language : to interact with others 
  3. imaginative function language : to create images & help children to pretend 
  4. regulatory language : to maintain contact with others 
  5. representational language : to inform 
  6. heuristic function language : to assist in learning & describing 
  7. personal function language : to express individuality 
 CHAPTER 2

Listening is a learned behaviour involved hearing, attending, discriminating. Understanding, and remembering ^^ 

Types Of Listening (CCDAP)

Creative listening
Critical listening
Discriminative listening
Appreaciative listening
Purposeful listening


Guidelines 4 MODELING LISTENING SKILLS  (BELLH)

Be interested & attentive
Encourage talking
Listen patiently
Listen to non-verbal messages
Hear children out


Suggestions 4 improving communications (SORE AH)

Share your thought
Observe sign
Reflect feeling
Extend conversation
Avoid dead-end questions
Help clarify & relate experiences

Simple function language : (GRAT)
Greetings
Requesting
Apologizing
Thanking

 Dramatic Play
}Improve conversational skills and ability to express ideas in words
}Understand the feeling and roles of people
}Improve vocabulary
}Enhance creativity
}Participate in social interaction
}Attempt to deal with various life situations
}Assume both leadership and group participation roles.

Speaking Activities
}Play and role-play
}Simulation
}Discussion
}Games and Quizzes
}Tell stories using picture
}Poems, songs
}Problem solving activities
}Creative activities, use of newspapers, magazines
}Carry out simple conservations
}Carry out simple function


Various type of conversation
Adult’s conversation can help the children in the following ways:
}Children become more proficient in oral language
}Children become involved in interaction
}Adults can pay attention to them, so they can think and use language.
}Adults eloborate on a child’s comment by extending his or her statement, elaborating on the idea, and using additional language.

CHAPTER 3

ASPECTS OF THE READING PROCESS

¢1) Mechanical aspect
—Eye movement in focusing print
—Return sweep-end of one line to beginning of next line

¢2)Word recognition aspect
—Children see the words, they know that those are meaning words.
—Matching word with words seen before
—Matching a known with other word parts
¢3)Comprehension aspect
—Converting words into meaning and getting meaning
—Predicting based on reader’s knowledge of language

¢4)Interpretation aspect
—Based on comprehension but extended understanding of the message convey
—Reader evaluates and utilizes new information by incorporating it into his own cognitive and effective structure.
¢5)Technical aspect
—Understanding and be able to used the technical aspect of language.




Skills involved in oral reading :

Standard Pronunciation 
Clear Enuciation
Adequate Phrasing
Sensitivity 2 audience needs, interest & reponses
Observe of Punctuation
Use of voice to convey meaning
Appropriate loudness, speed & intonation

Deficiences in oral reading

  • small sight vocabulary
  • inaccurate guessing words
  • word-by-word reading
  • poor phasing
  • ecessive repetition
  • finger pointing
  • poor handling of books
  • poor reading posture
  • poor knowledge of sounds
  • hesitation & halting reading
  What is phonic approach? 
Pays attention to sound(s) which letters represent
Systematically teach children the sound which single letters and combination of letters can make
With ‘letter unit’ phonic approach children are taught the shapes and sounds of the letters separately
—With syllabic method children are encouraged to associate sounds with small group letters .
—Introduces children to reading by means of regularly spelt words
—Teaches children to reading by means of regularly spelt words
—Teaches children a skill so that they can become independence and proficient in their ability to convert print into its oral component.

SEQUENCE FOR PHONIC INSTRUCTION
  ¢Teach :
—Consonant sounds first
—Common consonant diagraphs
—Common consonant blends
—Diphthongs
—Silent letters
—Rules governing short vowel sounds
—Rules governing long vowel sounds

HEAR AND SAY FINAL SOUNDS 
Phonic is teaching the sound of the letters. Children will hear the sound of the letters and say the final sound.
— eg : Ant on the apple song 

ADVANTAGE & DISADVANTAGE baca jugak taw ~ hani xmasukkan.. ==" 

CHAPTER 4
LESSON PLAN =)


FB,TWITTER jugak, STUDY jgn lupa ^^