Perkembangan Bahasa Kanak-Kanak ^^
Menurut Marilyn Friend (2005), masa yang paling
kritikal dalam perkembangan bahasa dan pertuturan kanak-kanak adalah peringkat
awal kanak-kanak. Beliau telah memberikan beberapa petunjuk penting
perkembangan kanak-kanak normal seperti di bawah.
Petunjuk perkembangan bahasa kanak-kanak
Umur
|
Petunjuk perkembangan
|
1 tahun
|
|
1-2 tahun
|
|
2-3 tahun
|
|
3-4 tahun
|
|
4-5 tahun
|
|
5-6 tahun
|
|
Berikut
adalah perkembangan bahasa kanak-kanak menurut Saayah Abu dalam bukunya
Menjadi Guru Tadika (2007)
Umur
|
Kebolehan
|
Aktiviti
|
Awal
kelahiran
|
Menangis
bagi menyatakan sesuatu dan bayi lebih suka kepada suara manusia berbanding
bunyi lain
|
|
1
tahun
|
Meniru
bunyi. Kanak-kanak mula menggunakan bahasa bagi berkomunikasi antara umur 9
hingga 18 bulan.
Bertindak
balas kepada beberapa perkataan yang biasa didengari.
|
Bertutur
dengan kanak-kanak iaitu memandang kea rah mata mereka. (eye contact)
|
2
tahun
|
Mencantum
beberapa perkataan mudah bagi menjadi ayat pendek.
Dapat
menyebut dan mengenal perkataan yang mudah daripada objek ataupun gambar.
Menguasai
hamper 30 perbendaharaan kata.
|
Berbual
dan bertutur dengan kanak-kanak.
|
3
tahun
|
Menggunakan
perkataan bagi mendapatkan sesuatu menggunakan perkataan nama dan perbuatan
di dalam percakapan.
Mengenalpasti
perlakuan ataupun pergerakan di dalam gambar.
|
Berbual
bersama kanak-kanak
|
4
tahun
|
Gemar
bercakap dan dapat berbual dengan ayat yang lebih panjang.
Dapat
membaca pantun, irama dan bercerita menggunakan perkataan bagi menyebut
warna, huruf dan bentuk.
Suka
menyebut perkataan baru dan suka menyanyi.
|
Berbual
dengan kanak-kanak.
|
5
tahun
|
Mula
bertanya berbagai-bagai soalan.
Dapat
menjelaskan maksud perkataan ataupun ayat.
Dapat
membina ayat yang lebih panjang.
Bercakap
seperti orang dewasa.
Suka
kepada perkataan baru.
|
Perbualan
antara guru dengan kanak-kanak dan antara kanak-kanak sesame mereka.
|
6
tahun ke atas
|
|
Perbualan
pagi dan mengadakan aktiviti-aktiviti interaksi.
|
Berikut
adalah tahap penguasaan bahasa yang diubahsuai daripada D.C.Norton
(1985). The Effective Teaching of Language Arts:
Umur
|
Ciri-ciri
penguasaan bahasa
|
3
bulan
|
Bermula
dengan pelbagai bunyi bahasa dan semakin lama melupuskan penggunaan
bunyi-bunyi tersebut yang tidak digunakan dalam persekitarannya.
|
12
bulan (1 tahun)
|
Menggunakan
kata tunggal seperti ‘mama’ dan ‘baba’. Perkataan ini melambangkan
keseluruhan ayat yang hendak dikatakan.
|
18
bulan (11/2 tahun)
|
Menggunakan
dua atau tiga patah perkataan seperti tengok ayam. Kanak-kanak mewujudkan
peraturan-peraturan berbahasa yang tersendiri. Kosa kata yang dikuasai lebih
kurang 300 patah perkataan)
|
24
bulan – 36 bulan
|
Kanak-kanak
menggunakan perkataan dari pelbagai jenis kata. Kanak-kanak boleh menggunakan
ayat mudah dan ayat majmuk. Mula memasukkan konsep ‘banyak dan sedikit’ dalam
ayat.
|
48
bulan – 60 bulan
|
Bahasa
semakin abstrak dan dapat menguasai peraturan-peraturan asas berbahasa.
Kanak-kanak menggunakan ayat-ayat yang betul dari segi struktur tatabahasa.
Perhebdaharaan kata lebih kurang 2500 perkataan.
|
5
tahun-6 tahun
|
Kebanyakan
kanak-kanak menggunakan ayat-ayat kompleks. Betul penggunaan kata ganti diri
dan struktur tatabahasa. Purata jumlah perkataan ialah 6.8. kanak-kanak
menguasai lebih kurang 6000 perkataan.
|
6
tahun – 7 tahun
|
Kanak-kanak
bertutur menggunakan ayat kompleks dan perkataan seperti kalau, jika dsb.
Bahasa semakin simbolik. Kanak-kanak mula membaca dan menulis serta memahami
konsep masa dan musim. Purata panjang ayat ialah 7.5 perkataan.
|
8
tahun- 10 tahun
|
Kanak-kanak
mula menghubungkan konsep kepada idea-idea umum dengan menggunakan kata
hubung seperti walaupun, sementara dan manakala. Purata perkataan dalam ayat
ialah 9 perkataan.
|
10
tahun-12 tahun
|
Kanak-kanak
menggunakan ayat-ayat majmuk dalam kehidupan. Perkataan seperti mungkin dan
pasti semakin kerap digunakan. Purata perkataan dalam ayat ialah 9.5
perkataan
|
saya ambil untuk rujukan ya
ReplyDeletebagusnya...terbaik
ReplyDeletesaya ambil sbgai rjukan ya
DeleteHebat!
ReplyDelete