Featured post

STUDY ABROAD ?

Ramai yang nak tahu macam mana nak  dapat tawaran overseas. Bila banyak sangat persaingan yang ada sekarang, limitasi pengambilan pelajar l...

Tuesday 10 October 2017

Hadiah Konvokesyen untuk tersayang

Sehari sebelum aku nak bagi hadiah konvokesyen kepada kesayangan aka bff mucuk macam anje ni, macam-macam aku fikir nak bagi hadiah apa. Dalam fikiran memang dah terlintas nak bagi jambangan cokelat macam tu ala-ala diy bunga sekali. Dengan masa yang singkat tambah pula bahan takde dekat Jeli aka dalam kampus ni, memang terbantut lah banyak benda yang nak buat so aku just buat mostly guna apa yang ada je.
Ni beli cokelat apa yang ada kat situ
First beli cokelat, gigih kot minta member bawa pergi petronas merempit naik motor dia beli cokelat semua dan kertas minyak (tu je wrapper yang ada). Sampai bilik masa tu petang dah dekat jam 6 petang lebih, semua barang ada sampailah lupa nak beli span yang guna untuk cucuk-cucuk lidi tuuu. Nak beli memang tak sempat dah, nak cari mana sini so aku buat pilihan guna je apa ada, jangan fikir lagi, start buat bunga guna kertas berwarna dulu. Punyalah banyak tutorial aku ikut dan try buat tak jadi at first, salah tutorial tu complicated sangat (Padahal tak reti). Lepas tu, jumpa tutorial yang senang ala-ala lipatan origami, so aku follow lah dan alhamdulillah menjadi. yay!!!

Nah link tutorial buat bunga guna kertas yang senang :


Ini cubaan pertama buat bunga tak jadi, step yang diberi tersangatlah mengambil masa and complicated.


Settle je buat bunga, aku startlah lekatkan bunga dan cokelat semua pada batang lidi. Ok, settle yang tu sekarang masalah nak satukan dan macam mana nak bungkus. Serabut punya serabut dah tengah malam dengan apa baju tak bergosok barang tak kemas aku cubalah cucuk dalam bekas dan guna polisterin dari periuk nasi untuk cucuk lidi-lidi. Still tak menjadi sebab bekas tu macam besar, so lasttttttt dengan penat pening semua aku guna cawan polisterin dan masukkan polisterin yang dipotong dalam tu dan cucuklah semua bunga cokelat dalam tu. 

Ni first trial konon nak guna bekas tapi at last guna juga cawan polisterin. 
Testing nak wrap macam mana hahaha

Masa tu sedih jugaklah sebab aku nak buat yang terbaik kot untuk kawan aku ni kalau boleh nak the best for her lah kan tapi dengan jam waktu dah 2 pagi camtu memang aku rushing jela buat. Aku balut je semua tu dengan kertas minyak, tied and lekat. Dah siappppp! 
Akhirnya siap !
Tapi tula, nak cakap ni, sebenarnya boleh buat lebih lagi sebenarnya cuma masa dan bahan yang terhad mengehadkan kreativiti diriku. hahaha 

Sekian untuk harini. (Penat ni baru balik, padahal fyp tak settle lagi tapi semangat nak update blog)
Byeeee
Inilah kesayangan hamba yang ESOK DIA AKAN KONVO ! sorry babe dapat bagi sehari awal sebab esok ada kelas. :(


No comments:

Post a Comment