Featured post

STUDY ABROAD ?

Ramai yang nak tahu macam mana nak  dapat tawaran overseas. Bila banyak sangat persaingan yang ada sekarang, limitasi pengambilan pelajar l...

Thursday 14 February 2013

HANDLE UR PROBLEMS with a :)

Kadang-kadang kita merasakan diri kita sangatlah malang.. i've been through that b4. but ingatlah.. bahawa terlalu ramai lagi insan2 yang lebih susah dan malang dari diri kita sendiri. Still, KITA TAK BERSYUKUR.. apedaa ==" 

Well, easy 4 u to said that, lain pula bagi yang mengharunginya kan.. yes ! TAPI agak sukar untuk seseorang itu untuk berasa bersyukur dalam hidupnya jika dia tidak melihat kesusahan yang ditanggung oleh pihak lain.

Bila kita dah tengok kesusahan dan keperitan yang ditanggung mereka yang keadaannya lebih teruk dan sukar untuk meneruskan hidup baru kita bersyukur.

I've heard this before from tv, kata-kata seorang ustaz :

Ada seorang lelaki ini mempunyai masalah yang sangat besar lalu mengadu kepada seorang ustaz ni. Lalu ustaz itu mengambil 1 gelas yang berisi air dan serbuk kopi. Lalu ustaz tersebut menyuruh pemuda itu memasukkan serbuk kopi itu ke dalam gelas tersebut dan merasai air tersebut. Dan pemuda itu berkata rasanya pahit. Lalu kemudiannya ustaz itu membawa pemuda itu ke perigi dan menuangkan serbuk kopi ke dalam perigi tersebut dan menyuruh pemuda itu merasai air dalam perigi tersebut. Maka pemuda tersebut berkata airnya tawar. Ustaz itu kemudiannya memberitahu pemuda tersebut bahawa masalah kamu itu ibarat kopi dan hati kamu itu ibarat tempat / bekas yang mengisinya. Kesimpulannya, sebesar mana pun masalah yang kita hadapi, kita perlu mempunyai hati yang besar dimana dapat menerima dan menangani masalah tersebut untuk dijadikan semangat kepada kita bagi meneruskan hidup..


Oleh itu, bersyukurlah anda, anda, anda wahai manusia :) just handle ur problems with :)





No comments:

Post a Comment